CENTER FOR STRATEGIC &

CSIS

INTERNATIONAL STUDIES

Statement before the
Senate Foreign Relations Committee

Subcommittee on Europe and Regional Security Cooperation

“PUTIN’S INVASION OF UKRAINE AND THE
PROPAGANDA THAT THREATENS EUROPE”

A Testimony by:

Heather A. Conley

Senior Vice President for Europe, Eurasia and the Arctic
Director, Europe Program

Center for Strategic and International Studies (CSIS)

November 3, 2015

419 Dirksen Senate Office Building

WWW.CSIS.ORG 1616 RHODE ISLAND AVENUE NW TEL. (202) 887.0200

WASHINGTON, DC 20036 FAX (202) 775.3199



Conley: Russia Testimony to SFRC Europe and Regional Security Subcommittee November 3, 2015 2

Mr. Chairman, and members of the Sub-Committee, thank you for this opportunity to testify
today on a subject of great importance concerning Russian influence in Europe. This is a subject
area where there is little holistic understanding of the Kremlin’s tools and methodology in either
Europe or the United States. Without understanding how this influence works and the various
tools that are deployed, we cannot identify appropriate responses to counter and ultimately

combat this increasingly effective form of manipulation.

Strategic communications, directed toward both the Russian people and the international
community, is an essential part of Russia’s full spectrum tool kit designed to shape the 21 century
battlespace. There are conventional and non-convention components to this strategy with the
conventional or military applications being the most straightforward. Today, Russian submarines
are closely examining the locations of European undersea fiber optic cables to disrupt all internet
and communication lines, military command and control, essential commerce, the functioning of
critical infrastructure, and prevent government communication to its population. This summer, a
Russian vessel continuously harassed a Swedish research vessel which was laying a new fiber
optic cable that connects Sweden to Lithuania, ultimately preventing the Swedish vessel from
laying the cable. Ukrainian military forces have repeatedly underscored the effectiveness of
Russian military forces in jamming their radar and military communications in combat as well as
UAVs operated by the OSCE to monitor the Minsk ceasefire agreements.! Clearly, U.S. and
NATO forces need to exercise these various scenarios to better prepare for their eventuality.

The focus of this hearing, however, is to gain a better understanding of the Kremlin’s use of non-
conventional means to shape and influence public opinion and political outcomes in democratic
societies. But, make no mistake, these non-conventional means equally shape the future

battlespace.

The origins of the Kremlin’s policy were developed shortly following the collapse of the Soviet
Union and can be found in Russia’s Compatriot Policy. This policy established links to the

1 Amb. Daniel B. Baer. “Ongoing Violations of International Law and Defiance of OSCE Principles and
Commitments by Russian Federation in Ukraine.” U.S. Mission to the OSCE. October 15, 2015.
http://osce.usmission.gov/oct 15 15 ukraine.html



http://osce.usmission.gov/oct_15_15_ukraine.html

Conley: Russia Testimony to SFRC Europe and Regional Security Subcommittee November 3, 2015 3

estimated 40 million ethnic Russians and Russian speakers living beyond the newly formed
borders of the Russian Federation.? The definition of a Russian compatriot has been refined over
time but generally a compatriot demonstrates a connection to Russian culture, history, values, and
language. More recently, the policy has evolved to justify the protection of ethnic Russians living
in the post-Soviet space which means that Russia will intervene in a foreign country’s internal
affairs on behalf of “their” ethnic Russian populations. In 2013, President Putin approved Russia’s
Foreign Policy Concept which provided for a “comprehensive toolkit for achieving foreign policy
objectives building on civil society potential, information, cultural and other methods and
technologies ...”* to protect ethnic Russians abroad. On March 18, 2014, this policy was the
justification for Russia’s illegal annexation of Crimea when President Putin stated “Millions of
Russians and Russian-speaking people live in Ukraine and will continue to do so. Russia will

always defend their interests..."**

It is estimated that the Kremlin spends approximately $100 million annually to fund organizations
such as Russkii Mir, or Russian World Foundation, which support the implementation of its
compatriot policy.> Russkii Mir provides funds to film makers, civil society organizations and
political entities that promote the Russian language, Russian policies in general as well as affirm
Russia’s historical narrative of the period during and after the Second World War, presenting the
Soviet Union as a liberator. It is important to note that although this policy has been in place since
the mid-1990s, the policy has been accelerated since the advent of the ‘color revolutions’
beginning in the 2003-2004 period, administratively streamlined in the Kremlin, and significantly
funded. In 2005, the Russian Presidential Administration created a specific Department for Inter-
Regional and Cultural Relations with Foreign Countries which was designed to renew influence
in the post-Soviet space and prevent color revolutions.

2 Nikolai Rudensky, Russian Minorities in the Newly Independent States: An International Problem in the Domestic
Context of Russia Today.” National Identity and Ethnicity in Russia and the New States of Eurasia. M.E. Sharpe,
Inc. 1994. Pp. 58-60

3 Foreign Policy Concept (2013): Kontseptsiia vneshnei politiki Rossiiskoi Federatsii,

http:// www.mid.ru/bdomp/Brp_4.nsf/arh/6D84DDEDEDBF7DA644257B16005 1 BE7F?OpenDocument

4 Vladimir Putin, “Address by President of the Russian Federation.” The Kremlin, Moscow. March 18, 2014.
http://en.kremlin.ru/events/president/news/20603

5 Sanita Jemberga, Mikk Salu, Eesti Ekspress, Sariinas Cerniauskas, Dovidas Pancerovas, “The Kremlin’s Millions,”
Re: Baltica. August 27, 2015.
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/money_from_russia/a/1257/kremlins_millions.html



http://www.mid.ru/bdomp/Brp_4.nsf/arh/6D84DDEDEDBF7DA644257B160051BF7F?OpenDocument
http://en.kremlin.ru/events/president/news/20603
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/money_from_russia/a/1257/kremlins_millions.html

Conley: Russia Testimony to SFRC Europe and Regional Security Subcommittee November 3, 2015 4

In 2011, the CSIS Europe Program conducted a comprehensive assessment of the effectiveness of
Russia’s compatriot policy in Estonia. I ask that a copy of this report be submitted for the record
(http://csis.org/files/publication/110826_Conley RussianSoftPower Web.pdf). Although the

compatriot policy is deployed differently in each country depending on the composition of the
population and historical relationship with Moscow, there are common traits. In Latvia, for
example, the Russkii Mir Foundation reports that there are approximately 100 Russian compatriot
organizations.® Increasingly, these compatriot organizations support political parties and
individual politicians sympathetic to the Kremlin whose goal is to create an internal political forces
within the country to increase Russia’s political influence while simultancously eroding
confidence in the democratic state. In Latvia, these organization promote the message that Riga
discriminates against its 26% ethnic Russian population by suppressing use of the Russian
language and citizenship as well as endorsing neo-fascist political tendencies. In 2012, these
political forces, aided by Russian-owned media outlets, were able to advance a referendum to
constitutionally mandate that Russian become the second official language in Latvia (which is
currently not allowed by the Latvian Constitution). The referendum was unsuccessful — the
Russian language is freely used in Latvia — yet it demonstrated that these well-funded groups,
utilizing democratic processes (that are ironically unavailable in an authoritarian Russia) are very
capable of internally pursuing the Kremlin’s policy agenda, sowing societal divisions and de-

legitimizing democratic governments.

These divisive political messages are successfully amplified and magnified through Russian media
outlets. Russian news outlets copy their Western media counterparts assiduously, while inserting
their own biased commentary into their programming. While they play popular music and cover
human interest stories, they also report frequently on rampant corruption and decadence in the
West, play on the fears of extremism and non-traditional society, and air “news” stories of fascists

taking over in Ukraine and European leaders subservient to their U.S. masters.

But Russian-based networks are not the only channels broadcasting such programming; many of
Europe’s “independent” news outlets have been purchased by local oligarchs who are in collusion

with the Kremlin. Once again, looking to Latvia as an example, the three most popular television

¢ See Catalogue, Russkii mir Foundation, http://www.russkiymir.ru/russkiymir/en/catalogue/



http://csis.org/files/publication/110826_Conley_RussianSoftPower_Web.pdf
http://www.russkiymir.ru/russkiymir/en/catalogue/

Conley: Russia Testimony to SFRC Europe and Regional Security Subcommittee November 3, 2015 5

stations — which operate commercially -- are either indirectly or directly controlled by the Russian
government. Bank Rossiya (which has already been sanctioned by the United States, with $572
million frozen in U.S. accounts)’ owns half the shares in one station while the other the channels
are owned by a single holding company, Baltic Media Alliance (BMA), which has 11 subsidiaries
in the Baltic States alone. BMA operates the most popular Russian televisions channel in the Baltic
States and rebroadcasts popular Russian television shows. One channel is owned by two Russian
oligarchs.® Two other Russian television channels are registered in the United Kingdom, hold a
UK broadcast license, and fall under British regulatory scrutiny. These television stations were
used extensively to encourage signatures for the Russian language referendum in Latvia which

prompted the UK regulator to state that the channels had violated British regulations.

Other European countries, such as Bulgaria, also have a very high percentage of Russian owned
media outlets which are used effectively to counter government policies, such as anti-corruption
or judicial reform as well as policies which support the U.S. or the European Union. In 2012, for
instance, VTB Capital - the investment arm of Russia’s second largest bank - led a consortium
with Bulgaria’s Corporate Commercial Bank (KTB) to purchase the largest telecommunications
company in Bulgaria, BTC. VTB is 60 percent owned by the Russian government and owns 9
percent of KTB (which also happened to be one of the banks implicated in Bulgaria’s summer
2014 banking crisis). Since making these strategic acquisitions, Russia has been accused of using
Bulgarian media outlets to advance its national interests. A €20 million media campaign backed
widespread anti-shale protests throughout the country, and was handled by several media
companies with Russian connections — presumably to keep Bulgaria dependent on Russian oil and
gas. These acquisitions have also coincided with a decline in Bulgaria’s media independence
ranking as tracked by international watch dogs and monitors, including the World Bank and

Freedom House.

While Russia’s compatriot policy is designed for (and is most efficacious in) former Soviet and

Warsaw Pact countries, Western European countries as well as the U.S. are not immune from its

7 Philip Shiskin, “U.S. Sanctions Over Ukraine Hit Two Russian Banks Hardest.” Wall Street Journal. March 5,
2015. http://www.wsj.com/articles/u-s-sanctions-over-ukraine-hit-two-russian-banks-hardest-1425597150?alg=y
8 Springe 1., Benfelde S., Miks Salu M, (2012): The Unknown Oligarch, Re: Baltica,
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/money_from_russia/a/686/the_unkown_oligarch.html



http://www.wsj.com/articles/u-s-sanctions-over-ukraine-hit-two-russian-banks-hardest-1425597150?alg=y
http://www.rebaltica.lv/en/investigations/money_from_russia/a/686/the_unkown_oligarch.html

Conley: Russia Testimony to SFRC Europe and Regional Security Subcommittee November 3, 2015 6

influence, particularly political party financing in Europe and its pervasive media. In June 2015,
a new faction was created in the European Parliament called the “Europe of Nations and Freedoms
(ENF)” party. Although newly formed, the ENF consists of 39 members from eight European
countries and is unabashedly pro-Kremlin in its positions. As of August 2015, ENF members had
voted 93 percent of the time in favor of the Kremlin’s positions,? and they have opposed the EU’s
Association Agreement with Ukraine, backed Russia’s annexation of Crimea, and refused to
condemn the murder of Russian opposition leader, Boris Nemtsov. This new grouping is led by
the leader of France’s far-right Front Nationale, Marine Le Pen, who received a €9 million loan

from the Moscow-based First Czech-Russian Bank last November.10

These pro-Russian EU politicians have been bolstered by Russia’s effective and broad-reaching
media campaign which has used television, radio, and internet sites as mediums to convey its
messages across Europe. The main perpetrator of these tactics is the increasingly sophisticated
Russian news outlet, RT (formerly Russia Today). RT purports to reach over 700 million people
and has an annual budget comparable in size to the BBC’s World News Service. The United
Kingdom’s media regulator, Ofcom, has recently sanctioned RT for biased coverage of events in

Ukraine.

Other effective channels of Russian influence are the Russian Orthodox Church and the use (or,
more accurately, misuse) of history propaganda. The compatriot policy also defends and
disseminates Russian traditional values, particularly those clash of values between a traditional
society and secular democracy, through the voice of the church. Perhaps most insidious is the use
of the Soviet historical narrative which portrays the USSR as a liberating power during the Second
World War and vanquisher of the Nazis; but not as an occupying power that the West never
recognized - a frequent theme on Russian television. Thus, Russian television channels regularly
show film documentaries that exhort Russia’s liberation and heroic role which continues to

reinforce this narrative among ethnic Russian populations. The Russian security services provide

9 Peter Kreko, Marie Macaulay, Csaba Molnar, Lorant Gyori. “Europe’s New Pro-Putin Coalition: The Parties of
No.” Institute of Modern Russia. August 3, 2015. http://imrussia.org/en/analysis/world/2368-europes-new-pro-putin-
coalition-the-parties-of-no

19 Suzanne Faley and Maia de la Baume, “French Far Right Gets Helping Hand with Russian Loan.” The New York
Times. December 1, 2014. http://www.nytimes.com/2014/12/02/world/europe/french-far-right-gets-helping-hand-
with-russian-loan-.html? r=0



http://imrussia.org/en/analysis/world/2368-europes-new-pro-putin-coalition-the-parties-of-no
http://imrussia.org/en/analysis/world/2368-europes-new-pro-putin-coalition-the-parties-of-no
http://www.nytimes.com/2014/12/02/world/europe/french-far-right-gets-helping-hand-with-russian-loan-.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2014/12/02/world/europe/french-far-right-gets-helping-hand-with-russian-loan-.html?_r=0

Conley: Russia Testimony to SFRC Europe and Regional Security Subcommittee November 3, 2015 7

substantial funds for the production of such patriotic films. However, native populations in many
European countries see the role of the Soviet Union during and after the Second World War quite
differently and therefore view these recitations as a diminishment of their own history of
independence.

This is the challenge we face and let me be clear, the challenge is daunting. Russia’s network of
influence has been active for over two decades; it is well funded; and has largely succeeded in
creating dense and opaque networks in many NATO countries. These intertwined networks work
together to subvert government action, influence policy action, finance political parties and
significantly control domestic and international media space. We must educate European and
Americans citizens about the Kremlin’s true objectives rather than simply hope, as we do today,
that they will not be persuaded.

Recognizing the challenge and educating about the nature of the threat is the first step; now the

United States and Europe must take effective counter-measures.

| do not believe financing a major U.S.-backed information dissemination campaign toward Russia
will be effective. The Kremlin has efficiently closed all access to any independent journalism or
media by implementing extraordinary measures to suppress alternative narratives to its prevailing
views at the time. In this environment, a State Department fact sheet, no matter how correct, will
do very little. However, social networks in Russia do continue to exist that can circumvent these
measures to receive independent information through social media. | would urge RFE/RL to
explore how to reach and expand these loose social networks but realistically, this will only target
a small, urban population and not effect change in Russia.

The United States and Europe must also significantly enhance measures of transparency and
diversify the media outlets functioning in our own countries. Countries should insist on greater
transparency requirements to identify the true ownership of media holding companies. If one
country or its affiliated commercial enterprises acquire an excessively large holding in any one
company, efforts should be made to diversify outlets. Television and radio remain the most

powerful sources of information in some of the most vulnerable NATO countries. Regulatory



Conley: Russia Testimony to SFRC Europe and Regional Security Subcommittee November 3, 2015 8

mechanisms should be strengthened to control overly-biased coverage, and firm penalties - such

as the suspension of broadcasting licenses - should be considered as a deterrent.

Most importantly, the U.S. should also initiate a major anti-corruption/anti-kleptocracy initiative,
in cooperation with the European Union, to root out malignant Russian economic influence in
Europe. America’s greatest soft power instruments are its global fight against corruption and
ability to prevent the use or misuse of the U.S. financial system to further corrupt practices. This
is the Kremlin’s greatest vulnerability and the U.S. has the reach and ability to affect change.

Sadly, when European governments begin to take decisions to suspend media outlets, the Kremlin
will cry foul that “free speech” and “media freedoms” have been trampled. If a European
government initiates anti-corruption activities, seeks energy independence, or implements banking
and judicial reform, media outlets and previously unknown NGOs actively and vociferously work
against any reform efforts to enhance transparency. It is perhaps the greatest irony that the Kremlin
proactively uses our democratic institutions, civil society and laws to undermine our democracy
and erode confidence in our societies. In other words, we can speak exhaustively about Russia’s
media methods and influence but this is really about how we — the United States and Europe —
can strengthen the rule of law and transparency and improve the health in our democracies to fight

against this influence. It is our vigilance and our transparency that is needed the most.



