
   

 

  1 of 13 

 

Statement of Amanda Bennett 

Chief Executive Officer, U.S. Agency for Global Media 

Before the Senate Foreign Relations Subcommittee on 

State Department and USAID Management, International Operations, and 

Bilateral International Development 

“The Global Information Wars: Is the U.S. Winning or Losing?” 

May 3, 2023 

 

Introduction 

 

Chairman Cardin, Ranking Member Hagerty, and distinguished members of the 

Subcommittee: I am grateful for the opportunity to discuss U.S. Agency for Global 

Media (USAGM)’s work on the frontlines of the global information war as 

authoritarian regimes like the People’s Republic of China (PRC), Russia, and Iran 

deepen their efforts to block the free flow of information and spread malign 

influence.  

 

Our agency provides accurate, objective, and professional news and information to 

parts of the world that do not have a free and open press. As a journalist by 

training, I often explain our mission by saying we export the First Amendment.  

 

The history of U.S. international media spans more than 80 years, starting with the 

creation of Voice of America’s first radio show during World War II.  Since then, 

U.S. international media has evolved from its origins in radio to include a full 

spectrum of modern delivery methods. Whether on radio, television, or online – 

from satellite streams to Telegram accounts – we meet our audiences where they 

are. In fact, 410 million people in over 100 countries turn to us every week for 

news and information in 63 languages. 

 

We meet our mission through the work of six entities: Voice of America (VOA), 

Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), the Office of Cuba Broadcasting 

(OCB), Radio Free Asia (RFA), the Middle East Broadcasting Networks (MBN), 

and the Open Technology Fund (OTF). Each USAGM network contributes to our 

mission by fulfilling a unique role in their respective markets. VOA provides 

comprehensive regional and world news to local audiences, while also covering the 

United States in all its complexity. RFE/RL, RFA, and OCB act as surrogate 

broadcasters, providing access to professional and fact-based regional and local 

news in their markets. MBN serves as a hybrid of the two models, providing 



   

 

  2 of 13 

 

accurate and comprehensive news about the region and the United States. OTF, our 

newest grantee, works to advance internet freedom worldwide, enabling audiences 

to access and share independent news, and empowering our journalists to do their 

jobs in the face of repressive censorship and surveillance.  

 

A Critical Moment in the Global Information War 
 

We are at an inflection point. Authoritarian regimes are using malign influence, 

disinformation, propaganda, and information manipulation to close the flow of 

information and undermine those seeking fact-based information about the world 

around them. The governments of the PRC, Iran, and Russia often work together to 

amplify their malign influence, obscure the facts, and cause confusion on a global 

scale. 

 

If we miss this opportunity to target investments to counter inroads Russia, the 

PRC, and Iran are making, we run the risk of losing the global information war. 

Right now, we have a head start in many markets due to the credible and unbiased 

information we provide, but these next two years will be absolutely critical. We 

should be alarmed, but optimistic – alarmed because we are being vastly outspent, 

but optimistic because the quality and impact of our investments is great and we 

still have a chance to secure our competitive advantage if we act now. 

 

This is a moment that USAGM was built for, as it was during World War II and 

the Cold War, to combat malign foreign influence. While the governments of 

China, Russia, and Iran expand state-sponsored propaganda not only in their own 

countries but also into regions including Latin America, South and Central Asia, 

and Africa – USAGM, with over four thousand media partners around the world, is 

well-positioned to counter this authoritarian influence offensive. We have 

measurable data showing we are outperforming PRC and Russian state-controlled 

media in many key markets. And USAGM’s credibility and trust with our 

audiences are high because we tell the truth. It is not too late for us to secure our 

competitive advantage.  

 

To stay competitive in the 21st century, USAGM will continue to find new ways to 

reach audiences, improve our infrastructure from digital security to physical safety, 

lead new forms of engaging content and build on what is already working, and 

leverage the reach of each individual network for greater global impact. By 

leveraging our global media partnerships, we can continue to expand the delivery 



   

 

  3 of 13 

 

of fact-based journalism to larger audiences around the world for just pennies per 

person. USAGM represents a powerful investment that continues to show an 

outsized and scalable impact across the globe. By maximizing the best use of 

available resources and the talent of our journalists and staff, USAGM remains 

committed to meeting our mission at a time when it is more important than ever. 

 

Countering Malign Foreign Influence from the PRC 
 

Under the PRC’s rule, mainland China’s media environment is one of the most 

restricted in the world and the PRC government has been working hard to export 

this model to other countries. Within mainland China, the government exercises 

near-total control over both mass media and the internet, through a sophisticated 

system of content blocking, filtering, and surveillance. 
 
 

Outside its borders, the PRC is deliberately and effectively extending its reach far 

beyond the Indo-Pacific, and rapidly moving into Latin America and the 

Caribbean, Africa, the Middle East, and Eastern Europe. In Latin America for 

example, the PRC government is conducting extensive marketing campaigns and 

offering media executives lavish trips to China to promote placement of PRC- 

controlled media content. In Africa, the PRC is installing low-cost satellite dishes 

to provide poor and rural citizens with limited, government-controlled 

programming. The energy with which the PRC government drove its Belt and 

Road expansion a decade ago is now being replicated in the information space to 

spread malign influence broadly and deeply.  

 

Despite operating with only a fraction of the budget of the PRC’s state-controlled 

media, USAGM’s networks have made significant gains in getting information to 

audiences in China and diaspora communities outside of the country, and 

bolstering media partners in regions targeted by the PRC. VOA and RFA broadcast 

in Mandarin, Cantonese, Uyghur, and Tibetan, providing a variety of news, 

political and cultural programming as well as English-language instruction. VOA’s 

English-language fact-checking project, Polygraph, includes a website dedicated to 

producing videos and articles in Mandarin to confront PRC disinformation efforts 

and present evidence to debunk falsehoods. Similarly, in 2022, RFA launched the 

Asia Fact Check Lab, a project in both English and Mandarin that monitors and 

fact-checks the PRC’s false narratives and misinformation campaigns.  

 



   

 

  4 of 13 

 

VOA and RFA represent some of the only sources of credible information for 

people living in China, while OTF increases their access to information – and their 

combined impact is powerful. Audiences in China yearn for a comprehensive, 

uncensored view of China, the U.S., and the world. Chinese citizens often express 

gratitude when VOA and RFA cover events the PRC government would prefer to 

hide or distort, including the 2022 protests against the PRC government’s zero-

COVID policy. Last year, RFA's timely coverage of these protests broke records 

for web traffic and social media engagement. RFA experienced historic surges on 

social media, as RFA Mandarin gained 75,000 new followers on Twitter between 

November 24 and December 1, 2022 and saw a 233% increase in traffic from 

mobile Google searches. RFA Cantonese’s Facebook video views increased by 10 

times in one week alone. One RFA Mandarin Service video showing these protests 

was viewed over 4 million times on Twitter.  

 

The PRC’s state-controlled media presence is expanding across Europe, Eurasia, 

and Central Asia, and RFE/RL’s journalists increasingly witness and report on 

growing connectivity between disinformation from the PRC and Russia. From 

Serbia and Hungary, to Kazakhstan, Kyrgyzstan, and inside Russia itself, they 

cover Beijing’s growing military, technological, and investment footprint across 

the region. RFE/RL is also working with RFA to uncover the PRC’s newest online 

censorship methodologies and find ways to counter them before they are widely 

adopted. 

 

Audiences in China are also intensely interested in coverage of U.S.-China 

relations. When former Speaker of the House Nancy Pelosi traveled to Taiwan last 

year, VOA Mandarin received over four million pageviews on their website in one 

week as the network live-streamed the speech, interviewed former House Speaker 

Newt Gingrich and several Senators from both sides of the aisle, and published 

articles with in-depth analysis. This type of coverage is a window into the U.S. and 

the world for many: one loyal audience member described how she started 

listening to VOA’s Mandarin Service on a shortwave radio in 2001 and continues 

to listen to this day through the network’s digital platforms.  

 

Our audiences in China show that they not only prefer USAGM network content, 

but also that they are willing to go to great lengths to overcome the “Great 

Firewall” to reach that content. For example, last year VOA’s Mandarin Service 

content on YouTube earned nearly double the video views as the PRC’s CCTV. 

When thinking about our impact, we must consider that the PRC has the most 

sophisticated internet censorship in the world. OTF supports leading VPNs in 



   

 

  5 of 13 

 

China, which help over 4 million monthly active users protect their privacy while 

they access the internet. 

 

Countering Malign Foreign Influence from Russia 

 

Russian President Vladimir Putin’s full-scale invasion of Ukraine sparked the 

largest armed conflict in Europe since World War II.  The war’s consequences 

reverberated around the world, bringing the global information war into sharp 

focus. For many in our audience, the full-scale invasion forced them to question 

their entire worldview. As the Kremlin consolidated power, eliminated opposition, 

and silenced dissenting voices inside of Russia, it also launched wide-ranging 

malign influence operations abroad, with a specific focus on Russian speakers in 

its immediate region. It is in this context that USAGM’s role in providing fact-

based, independent, and reliable reporting to the Russian public, to Ukrainians, and 

to people across the globe became even more important. Through coordination and 

collaboration to share and translate war coverage in real time, USAGM continues 

to leverage the combined reach of each network, equipped with OTF-supported 

circumvention tools, to ensure billions of people across the globe have access to 

the facts. 

 

Since the invasion of Ukraine, which began in 2014 with the occupation and illegal 

annexation of Crimea, RFE/RL and VOA have been on the literal front lines of this 

war, reporting from the fields and trenches of heavily bombed towns of Ukraine, 

highlighting the horrible reality of Russia's invasion for audiences across the globe. 

When the full-scale invasion began, USAGM networks were uniquely positioned 

on-the-ground to deliver exceptional multi-platform breaking news coverage to 

millions of people in Ukraine, Russia, Belarus, Moldova, and around the world. 

This crucial reporting did not come without grave risks. Vira Hyrych, a talented 

journalist and producer for RFE/RL’s Ukrainian Service, paid the ultimate price 

for her commitment to sharing the truth about Russia’s aggression against Ukraine. 

On April 29, 2022, Vira was killed in Kyiv after a Russian missile strike hit the 

residential building where she lived. With great bravery, correspondents continue 

to report from the frontlines, drawing on their deep local knowledge to bring 

nuance and context to a fast-evolving historic moment.  

 

As the brutal war grinds on, RFE/RL's fact-based news reaches larger and larger 

audiences every day. Ukrainian and Russian audiences are seeking out RFE/RL 

coverage of recent events in the war in unprecedented numbers despite extensive 

Kremlin attempts to block RFE/RL’s websites and most social media platforms. 



   

 

  6 of 13 

 

Between February 24, 2022, and February 23, 2023, RFE/RL web and social 

media videos in Russian and Ukrainian were viewed billions of times. For 

example, RFE/RL’s Ukrainian Service video views on Facebook alone were 

viewed 1.1 billion times, an increase of 119% compared to the same period the 

year before.  

 

USAGM’s networks are maximizing resources to reach an even larger audience in 

the Russian language. Despite the Russian government’s unprecedented censorship 

of independent media inside its borders, which forced RFE/RL to make the 

difficult decision to shutter its Moscow bureau and relocate to Riga, Latvia, there 

has been a surge in demand for VOA and RFE/RL Russian-language content.  

RFE/RL and VOA video content in Russian and Ukrainian was viewed 8 billion 

times in the year since the full-scale invasion — 2.5 times the numbers from the 

year before. To put that number into context, just under 300 million people speak 

either Russian or Ukrainian. The RFE/RL Current Time project ‘Footage vs. 

Footage’ exposes Russian disinformation campaigns to debunk the lies behind 

propaganda and examines how falsehoods get constructed by Russian state-

controlled media. “Systema,” an RFE/RL Russian-language Investigative Unit 

conducts deep investigative journalism modeled after the Ukrainian Service’s 

successful project “Schemes,” which has uncovered Russian atrocities in Ukraine, 

filling a void left by Russian state-controlled media.  

 

Launched in April 2023 and developed with USAGM’s Office of Technology, 

Services, and Innovation, Votvot is RFE/RL’s new on-demand Russian-language 

streaming platform for voices targeted and silenced by the Putin regime. As part of 

RFE/RL’s comprehensive strategy to counter Kremlin disinformation, Votvot 

features cultural content inaccessible inside Russia from creators who are often 

banned because of their criticism of the full-scale invasion of Ukraine. Votvot is a 

platform for uncensored, free expression for Russian-speaking audiences, 

including younger demographics, interested in alternatives to traditional news 

programming. Through documentaries, theater performances, concerts, satire, 

children’s educational programming, and more, Votvot will make censored cultural 

content available once again to a wide audience. Votvot offers stories that unite 

and content that makes audiences think, such as exclusive access to the sold-out 

performance of FACE, an internationally-renowned 25-year-old Russian rap artist 

who can no longer return to Russia because of his denunciation of the Kremlin’s 

full-scale war on Ukraine. 

 

In the months following Russia's invasion, Current Time, the 24/7 Russian-

language television and digital network led by RFE/RL in cooperation with VOA, 



   

 

  7 of 13 

 

signed over 50 new media partners in countries like Estonia, Latvia, Lithuania, and 

Moldova — just as media outlets in those countries were dropping Russia’s state-

controlled channels. Despite significant censorship, between February 2022 and 

February 2023, Current Time Facebook videos were viewed 2 billion times, an 

increase of 163% compared to the year before. Current Time videos routinely trend 

number one on Russian YouTube, a sign that Russian-language audiences want 

access to trusted news. In a powerful on-the-ground example, we received 

evidence that activists inside Russia took it upon themselves to begin posting flyers 

with QR codes disguised as furniture ads; but when scanned, the QR codes direct 

Russians to Current Time’s YouTube channel. Together, RFE/RL and VOA reach 

11.7 million Russian adults each week. Our research shows that our networks have 

a measured weekly audience of over 10% of adults inside Russia, an objectively 

high audience for a closed media environment dominated by state propaganda. For 

context, this is about half the audience that the most popular U.S.-based news 

outlets reach domestically, in a completely free media environment.  

 

USAGM is providing a trusted alternative to Russia’s malign influence in nearby 

countries by flooding the zone with fact-based news in many different local 

languages and in English. USAGM networks serve audiences in languages 

including Ukrainian, Belarusian, Bulgarian, Romanian, Serbian, Uzbek, Kazakh, 

Azerbaijani, and Georgian, among others. Through projects like Polygraph, VOA’s 

English-language fact-checking website, we are confronting Russia’s 

disinformation efforts in English for a global audience. VOA launched an Eastern 

Europe bureau to deepen coverage across a region vulnerable to Russian malign 

influence and military aggression. RFE/RL’s 23 broadcast services are focused on 

bringing the truth of the war to their audiences, who are buffeted by Russian 

disinformation about the full-scale invasion and its costs. RFE/RL’s Ukrainian 

Service is producing a special program stream with content designed for refugees 

and exposing alleged war crimes by Russian forces, while services reaching 

audiences across the Caucasus nations and Central Asia are investigating the plight 

of local residents sent by Russia to fight—and die—in Ukraine. 

For Ukrainian and Russian-speaking audiences, VOA created new initiatives and a 

surge in programming, primarily focusing on breaking news complemented by 

official and expert perspectives from the U.S. including simultaneously translated 

official statements, major addresses, policy pronouncements, press conferences, 

congressional hearings, and U.N. Security Council sessions. To increase 



   

 

  8 of 13 

 

programming in Ukraine, VOA leveraged a new 24/7 satellite channel with 

targeted programming from VOA and RFE/RL.  

 

In addition to its reporting for Ukrainian and Russian-speakers, VOA covered this 

story for the world. VOA showed the rippling effects the war had across the globe 

– the refugee crisis, interrupted energy supplies, threats to food security, and far-

reaching geopolitical and economic fallout in many nations. Leading up to the full-

scale invasion and to this day, Russia continues to deploy a variety of false 

narratives in Russia and around the world to justify an unjustifiable war. Much of 

this disinformation involves the U.S. - including the false claim that NATO and the 

West were the aggressors threatening Russia’s security and escalating the war. 

This is where VOA comes in. Interest in VOA’s trusted, holistic coverage of the 

war and the U.S. response was extremely high worldwide and in many target 

regions: places like China, Vietnam, Iran, Latin America, Indonesia, Georgia, 

Albania, and Burma. In the year since Russia invaded Ukraine, VOA's coverage of 

the war attracted more than 2.4 billion video views on social media and 144.4 

million engagement actions across social media platforms, as well as over 83 

million visits to VOA websites. With its measured weekly audience of 326 million 

people and thousands of media partners worldwide, VOA tells America’s story in 

all its complexity, so that authoritarian propaganda and malign influence cannot 

win by default.  

 

OTF-supported circumvention tools have played a critical role in enabling people 

in closed societies around the world to access the uncensored internet and USAGM 

networks’ coverage of the war. This became especially evident as Russia imposed 

unprecedented levels of censorship on its citizens. Use of OTF-supported 

circumvention tools surged in Russia from only 250,000 monthly active users prior 

to the full-scale invasion in Ukraine to over 8 million today. In addition, OTF-

supported mirror sites have received over 200 million visits per month.  With the 

help of OTF, both RFE/RL's and VOA’s digital audience in Russia has grown 

significantly despite ongoing censorship of their digital platforms.   

 

Supporting the Free Flow of Information into Iran  

 

The Iranian government continues to aggressively surveil and censor Iranian 

citizens in an effort to limit their access to the free flow of information and 

intimidate those who seek the truth. One key tool the Iranian government uses to 

extend malign influence is the state-controlled media corporation, the Islamic 

Republic of Iran Broadcasting (IRIB), and its brands, including Al-Alam in the 

Arabic language, Press TV in English and French, HispanTV in Spanish, and Jam-



   

 

  9 of 13 

 

e-Jam in the Persian language for diaspora audiences, among others. Despite the 

Iranian regime’s escalating crackdown on independent media and the open 

exchange of ideas, USAGM networks continue to provide audiences in Iran and 

across the globe with independent, fact-based journalism as an alternative to 

IRIB’s state-controlled content, while OTF-supported technology enables the 

people of Iran to access this journalism and the internet in the face of repressive 

censorship and surveillance.  

 

MBN’s Alhurra Television regularly reports on the fight against Iran’s malign 

influence in the MENA region through its newscasts and programs focused on 

Lebanon and Syria, and it has a large audience for this type of reporting in the 

Palestinian Territories. MBN’s fact-checking program and investigative reporting 

unit counter misinformation and uncover stories that are omitted in the local press 

related to malign influence from Russia, Iran, and the PRC in the region. The 

network regularly interviews human rights and international relations experts to 

counter Iran’s narratives. Recent coverage includes the U.S. sanctions against the 

Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), human rights concerns after the 

number of executions in Iran rose 75% in 2022, and reports that Iranian police 

have installed cameras in public places to monitor and punish women who are not 

wearing the hijab. 

 

VOA’s Persian Service and RFE/RL’s Radio Farda covered the historic protests 

that followed 22-year-old Mahsa Amini’s death, documenting the number of 

demonstrators killed by security services and telling their stories. When Amini was 

arrested, RFE/RL’s Radio Farda broadcast the first interview with her mother. 

After 16-year-old protestor Nika Shakarami was beaten to death by security forces, 

VOA’s Persian Service provided an exclusive interview with her mother that 

garnered more than 1 million views on Instagram alone. RFE/RL journalists 

documented the truth about the regime’s victims — including confirming the 

identities of 353 casualties — despite the Iranian government’s ongoing campaign 

to deceive the public and intimidate minority communities.  

 

Coverage by RFE/RL’s Radio Farda garnered more than 2.0 billion total video 

views between September 2022 and January 2023 on Instagram alone. VOA 

provided global coverage that attracted millions of viewers as raging protests in 

Iran sparked solidarity movements abroad in places like Istanbul, D.C., New York, 

and Sulaymaniyah. By increasing live coverage, expanding special programming, 

and staffing a 24/7 digital presence, VOA’s Persian Service accrued 380.5 million 

social video views, a 282% increase, between September 2022 and January 2023. 

 



   

 

  10 of 13 

 

Because of their commitment to exposing realities the Iranian government would 

prefer to hide, both VOA and RFE/RL have been targeted by Iranian leadership on 

multiple occasions. In October 2022, Iran’s supreme leader Ali Khamenei took to 

Instagram to warn his 4.9 million followers that VOA and RFE/RL are threats to 

the Islamic Republic. In 2023, the government added RFE/RL President and CEO 

Jamie Fly to its sanctions list, which has included RFE/RL’s Radio Farda since 

December 2022. 

  

After the Iranian regime severely blocked the internet to prevent its citizens and the 

world from watching its violent crackdown on demonstrators, the number of 

monthly active users of OTF-supported censorship circumvention tools grew 

dramatically – one-in-four Iranians used these tools to access the internet. Over 

90% of USAGM’s Iranian audience uses OTF-supported Virtual Private Networks 

(VPNs) to access USAGM network content. Backed by OTF to reach users in Iran, 

RFE/RL’s Farda and VOA’s Persian Service partnered with Toosheh, a U.S.-

funded satellite file-casting app that does not need internet access. This one-way 

file distribution system can download content packages via satellite datacasting 

that can then be shared on messaging apps. This helped the networks maintain 

accessibility for audiences at key moments during protests. While these tools have 

a very economical monthly cost of only 7 cents per user, OTF’s budget has been 

strained by the enormous demand for their tools in Iran, Russia, China, and other 

countries where it is increasingly dangerous to access the internet and seek out 

truthful information. 

 

Stronger Together: Leveraging the USAGM Network for Greater Global 

Impact against Malign Influence 

 

Our true power lies in our ability to harness the reach of the entire USAGM 

network for greater impact. Through translation of war coverage into dozens of 

languages, USAGM takes the work of RFE/RL’s brave journalists on the ground in 

Ukraine and shows the impact of Russia’s invasion not only to nearby countries 

like Belarus, Moldova, and Kazakhstan but also brings this global story to 

audiences in places like Cuba, Iraq, Cambodia, Vietnam, and Nicaragua. USAGM 

takes VOA’s footage of the protests in Iran, or RFA’s exclusive reporting on 

Uyghur detention camps in China and brings this news to audiences all over the 

world who rely on us. 

  

But even the very best journalism is of no use if people cannot see or hear it. As 

authoritarian regimes become increasingly sophisticated in blocking information, 

OTF is ensuring we become even more sophisticated in breaching those 



   

 

  11 of 13 

 

barriers.  Over the last three years, use of OTF-supported circumvention tools has 

quadrupled globally, increasing from about 9 million monthly users to over 40 

million monthly users. 

 

Our research from 2022 shows that audiences are choosing USAGM networks’ 

content over that of Russia and the PRC in a number of key target markets across 

Eurasia, Latin America, Africa, Asia, and the Middle East.  

 

Through its extensive network of media partnerships, VOA is successfully 

reaching audiences in regions that are major targets of malign influence from the 

PRC and Russia, including Africa, Latin America, and Southeast Asia. In Nigeria, 

for example, VOA reaches a third of all adults while Russia's state-controlled 

network, RT, reaches just 1%, and China Radio International, less than 3%. Last 

year VOA Spanish reached a measured weekly audience of more than 66 million 

adults in Latin America – for a price of just 8 cents per audience member reached 

for an entire year. Neither Russia nor the PRC’s Spanish-language brands in Latin 

America comes close to the reach of VOA. For example, VOA reaches 47% of 

adults weekly in Bolivia, 24% in Colombia, 51% in the Dominican Republic, and 

39% in Ecuador, all while Russia’s RT Spanish reaches 5% or less in each market 

and the PRC’s CGTN reaches 6% or less. In Cambodia, despite a government 

crackdown on the free press, RFA and VOA together reach 16% of adults, 

compared with the PRC’s state-controlled network, CGTN, at less than 2%.  

MBN is consistently competitive with and, in some cases, outperforming Russia’s 

widely available RT Arabic channel. For example, MBN’s Alhurra reaches more 

than twice as many adults weekly as RT Arabic in Saudi Arabia and Lebanon. 

MBN’s weekly digital series ‘Did It Really Happen?’ fact-checks prominent dis- 

and misinformation on social media in Arabic, including that being disseminated 

by Russia, Iran, and the PRC, while the television program ‘Alhurra Investigates’ 

focuses much of its investigative reporting on Russia, Iran, and China by fact-

checking false narratives and shedding light on stories omitted by the local press.  

Despite facing challenging circumstances, OCB remains committed to fulfilling its 

mission for the people of Cuba and staying competitive in the 21st century, 

especially as the governments of Cuba, Russia, and the PRC work together in an 

attempt to promote rampant disinformation on the island. The PRC and Russia’s 

propaganda machines have been highly active in Cuba in recent years, and the 

PRC has grown its presence within the island’s digital infrastructure. Since 2020, 

Russia’s RT continues to broadcast around the clock, in high-definition, and on 



   

 

  12 of 13 

 

digital platforms to the Cuban public in the Spanish language. In May 2022, 

Russia’s RT met with Cuban President Miguel Díaz-Canel, and held a workshop in 

Havana with his communications team. Six months later, President Putin 

welcomed Díaz-Canel himself in Moscow for a visit to RT headquarters. As an 

alternative to Russia’s malign influence, OCB started a series of podcasts entitled 

“Witnesses of the War in Ukraine,” which featured the voices of Ukrainians from 

several cities across the country. OCB was the only outlet that broadcast Ukrainian 

President Volodymyr Zelenskyy’s speech before Congress in December 2022 live, 

with simultaneous Spanish translations, to audiences in Cuba. That coverage 

achieved historic reach across Latin America – with 20 different media 

organizations across eight countries also broadcasting the signal of OCB’s Radio 

and Television Martí. This year, OCB’s Martí and the Ukrainian fact-checking 

outlet, StopFake.org, launched a joint project to counter Russia’s propaganda 

circulating in the Spanish language in Cuba.  

 

Our levels of credibility across all the broadcasters are objectively high– over 70% 

of our weekly audience considers our reporting to be trustworthy. Both our mission 

and the editorial firewall, which prohibits U.S. government interference in the 

editorial autonomy of the broadcasting networks, underpin the worldwide 

credibility that USAGM’s broadcasters enjoy.  The legislated firewall is essential 

to that credibility, ensuring editorial independence and protecting USAGM and its 

journalists from government interference. This firewall is what sets us apart from 

state-controlled propaganda networks like Russia’s RT and the PRC’s CGTN. 

Audiences see our example of openness and candor in exercising press freedom in 

a democratic society as proof of our credibility.  In so many countries, people 

yearn for the truth – even if it is a painful truth. In times of crisis, traffic to our 

networks’ websites and social media often spikes as audiences seek us out. We 

have seen this again and again in recent years, from the coup in Burma to the 

COVID-19 pandemic, the war in Ukraine, the recent protests in Cuba and Iran, and 

the earthquakes in Turkey and Syria. In accordance with the legislated firewall, our 

agency is committed to continuing to work with interagency partners, with external 

stakeholders, with this Committee and all of Congress in a bipartisan fashion, to 

ensure USAGM has the operational support and resources necessary to fulfill its 

mission. 

 

Conclusion 
 



   

 

  13 of 13 

 

This is the most important time for this agency since the Cold War, and perhaps 

since World War II. USAGM must be positioned to be consistently competitive in 

today’s dangerous world of information manipulation and heavy investment by 

authoritarian regimes and other bad actors. To do so, we will stay true to our 

agency-wide priorities: modeling transparency and accountability in everything we 

do; maintaining mission focus; expanding and improving access to USAGM 

content; ensuring journalistic independence for every broadcaster and entity; and 

bolstering journalistic safety, security, training and ethics.  

  

USAGM remains committed to delivering on our mission to inform, engage, and 

connect people around the world in support of freedom and democracy. We cannot 

do this without the partnership of Congress. We are confident that any increased 

investment you might consider making in our work will be crucial in our role on 

the frontlines of the global information war. Chairman Cardin, Ranking Member 

Hagerty, and distinguished members of the Subcommittee, we are deeply grateful 

for your support of and interest in our work and we value your oversight role. 

Thank you, and I look forward to any questions you may have.   


